De waarde van vijf minuten …


BusHet rommelt weer in het Brabants busvervoer. Al een tijdje houden de buschauffeurs van Veolia (vroeger nog gewoon de BBA) stiptheidsacties omdat er serieuze geruchten de ronde deden over bezuiningen. Vandaag zijn de plannen van de directie gepresenteerd en inderdaad: er zal stevig moeten worden ingeleverd. Door de chauffeurs wel te verstaan.
Ik had op de terugweg naar huis vandaag een gesprek met zo’n chauffeur. Natuurlijk vertelde hij me direct dat ze bijna een uur per dag extra moeten werken, zonder daarvoor betaald te krijgen. Logisch dat ‘m dat hoog zat. Maar hij zat eigenlijk in over iets, waar ik werkelijk nog nooit van gehoord had.Op de weekplanning van iedere Brabantse buschauffeur staat eenmalig vijf minuten (!) gepland zodat ze hun bonnenboekjes kunnen bijvullen. Deze vijf minuten zullen komen te vervallen. Het zat de buschauffeur écht behoorlijk dwars, zo bleek.

Vijf minuutjes, daar kunnen stakingen of stipheidsacties toch niet over gaan? Misschien doen ze dat ook wel niet, maar de vijf-minuten-bezuiniging maakte wel duidelijk wat er mis gaat bij de bussen: alle mogelijk denkbare speling wordt uit de planning wegbezuinigd. Ook de tien minuten die voorafgaand aan een dienst nodig zijn voor een chauffeur om een rondje om de bus te lopen ter controle van de veiligheid en het instellen van de communicatie-apparatuur: allemaal wegbezuinigd!

De Veolia-directie ontkent dat het iets te maken heeft met de marktwerking in het openbaar vervoer, maar het zou me toch maar weinig verbazen als het er stiekem toch iets mee te maken heeft. Of de uitgaven van het bedrijf nu te hoog zijn, of de inkomsten te laag: er zal toch moeten worden bezuinigd. We moeten dan ook niet vergeten, dat het hier gaat om het bedrijf dat voor het minste geld toezegde het busvervoer te verzorgen.

Zoals het er nu uitziet, gaat er stevig bezuinigd worden. Voor de buschauffeurs heeft dit indringende gevolgen: ze moeten loon inleveren, moeten meer uren werken en komen onder veel meer druk te staan. Passagiers rijden straks in onveiliger bussen en onder de hoede van vermoeidere chauffeurs die zich moeten haasten om de veel te krappe dienstregeling te halen.

Geweldig, die marktwerking! En dat allemaal omdat we zo nodig de goedkoopste wilden.

Leave a Reply